miercuri, 27 ianuarie 2010

Regulament campionat sah


Regulament campionat de sah amatori

Participantii la campionatul de table trebuie sa aiba varsta de peste 16 ani, sa nu se afle sub influenta alcoolului sau drogurilor si sa aiba un limbaj si comportament civilizat pe toata durata campionatului.

NE REZERVAM DREPTUL DE A SELECTA PARTICIPANTII!


Regulament campionat de sah

La campionatul de sah numarul de jucatori este limitat la 32 persoane pentru o buna organizare si desfasurare. Dorim sa realizam o competie prin care fiecare jucator sa poata avea un numar cat mai mare si diversificat de adversari si de asemenea sa alocam o perioada optima totala de timp pentru desfasurarea campionatului.

Etapa I (grupe) – Grupe de 4/5 persoane –1 partida

Se formeaza grupele de jucatori in functie de numarul participantilor. Fiecare grupa va avea 4/5 jucatori prin tragere la sorti de catre organizatori. Daca numarul total de jucatori nu se incadreaza pentru formarea grupelor cu 4 jucatori, atunci, prin tragere la sorti jucatorii “in plus” vor fi repartizati cate unul pentru grupa trasa la sorti. Fiecare jucator va sustine cate 1 partida cu fiecare adversar din grupa sa, respectiv 3 partide pentru grupa “perfect” formata sau 4 partide pentru grupa formata “prin repartitie”. Se va juca in sistem 1 partida = 1 joc. Se vor califica in etapa urmatoare primii 2 jucatori din fiecare grupa conform rezultatelor inregistrate.

Etapa II (playoff) – Grupe de 2 persoane – 1 partida

Se formeaza grupele cu 2 jucatori castigatori in urma etapei I. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida = 1 joc astfel: jucatorii situati pe locul 1 la fiecare grupa vor avea adversari jucatorii situati pe locul 2. Se vor califica in etapa urmatoare castigatorii fiecarei partide conform rezultatelor inregistrate.

Etapa III (playoff) – Semifinala – 1 partida

Vor ramane in campionat jucatorii castigatori in urma etapei II. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida = 1 joc. Se vor califica in etapa IV pierzatorii iar in etapa V castigatorii fiecarei partide conform rezultatelor inregistrate.

Etapa IV (playoff) – Finala mica – 1 joc

In cadrul acestei etape (finala mica) vor juca pierzatorii din etapa III si vor disputa locurile 3 si 4 din cadrul campionatului. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 partida = 1 joc.

Etapa V (playoff) – Finala mare –1 joc

In cadrul acestei etape (finala mare) vor juca persoanele castigatoare din etapa III si vor disputa locurile 1 si 2 din cadrul campionatului. Acestia vor juca meciurile in sistem playoff 1 joc = 1 joc.


DURATA FIECAREI MUTARI NU TREBUIE SA DEPASEASCA 30 SECUNDE!

Daca numarul de participanti prezenti va fi mai mic decat numarul participantilor inscrisi, organizatorii pot aduce modificari ad-hoc regulamentului.


Pentru mai multe informatii va rugam sa ne contactati!


Regulament joc de sah


Obiectivul jocului de sah
Scopul jocului este sa castigi prinzand in capcana regele adversarului. Albul muta intotdeauna primul, si jucatorii muta pe rand cate o piesa. Fiecare tip de piesa se muta in felul ei. O piesa poate fi mutata pe o alta pozitie, sau poate captura o piesa a adversarului. Captura se realizeaza mutand piesa proprie intr-un patrat unde este piesa adversa. Cu exceptia calului, o piesa nu poate muta peste sau prin alte piese.

Jocul se termina atunci cand unul dintre jucatori captureaza regele adversarului, cand un jucator renunta, sau cand cei doi parteneri ajung la o intelegere. Cand un rege este amenintat de o piesa a adversarului, se spune ca acesta este in sah. Scopul final este ca, orice mutare ar face adversarul, regele sau sa se afle in sah. In acest caz se numeste "sah-mat" si partida se incheie, regele fiind considerat capturat. Daca se ajunge la intelegere, se considera "remiza". Remiza se mai considera atunci cand regele jucatorului nu este in sah, dar orice mutare ar face, ar intra in sah. Aceasta se mai numeste si "pat".

Asezarea tablei
Tabla de sah este alcatuita din opt randuri si opt coloane, insumand 64 de patrate de culori alternante. Tabla se aseaza asa incat patratul din dreapta jos sa fie alb. Regina de culoare alba este asezata pe un patrat alb, si regina de culoare neagra pe un patrat negru. Fiecare dintre cele doua armate este imaginea in oglinda a celeilalte Albul incepe primul intotdeauna.

Pionul
Fiecare armata are opt pioni. Sunt cele mai putin valoroase piese, dau au potential de a deveni cele mai bazate. Pionii se muta doar inainte, sau in diagonala cand captureaza o alta piesa. In general, pionii inainteaza cate un patratzel. Exceptia este atunci cand pionul este mutat ptr prima oara, si poate inainta doua patratzele (daca nu este nici o alta piesa in cale). Pionul nu poate captura o piesa care sta fix in fata lui, ci doar cele de pe diagonala. In cazul unei capturi pionul va ocupa patratul cu pricina, iar piesa adversarului este scoasa de pe tabla. Daca un pion reuseste sa ajunga in cealalta parte a tablei, va fi promovat. Pionul poate deveni ce piesa doreste jucatorul (cu exceptia regelui sau a altui pion). Astfel, un jucator poate avea mai multe regine pe tabla. In mod normal, este de dorit ca jucatorul sa transforme pionul in regina, dar nu este obligatoriu.

Turnul
Turnul, in forma de castel, este una dintre cele mai puternice piese de pe tabla. Turnul, impreuna cu regina, sunt considerate in general "piesele majore". Turnul valoreaza cat un Nebun sau un Cal, plus un Pion. Turnul poate muta oricate patratzele in linie dreapta, pe linie sau pe coloana. Nu pot muta in diagonala. Simplitatea felului de a muta a turnului ii confera o foarte mare putere. El acopera o mare parte din tabla, si nici o piesa care inainteaza doar un patratzel nu poate trece de turn. Turnul poate muta si impreuna cu regele, o mutare care se numeste Rocada.

Calul
Calul este sigura piese de pe tabla care poate sari peste alte piese. Acest lucru ii confera o flexibilitate ce il face sa fie o piesa foarte puternica. Mutarea Calului poate fi vazuta ca un L pe orizontala sau pe verticala.

Nebunul
Nebunul poate muta oricate patratzele pe diagonala, pana da peste o alta piesa. Fiecare jucator are doi nebuni initial, unul pe un patrat alb si unul pe un patrat negru. Nebunul este aproximativ echivalent cu un cal sau trei pioni. Oricum, nebunii sunt foarte valorosi atunci cand tabla este goala si pot acoperi foarte mult din aceasta. Pe de alta parte, caii sunt buni atunci cand tabla este incarcata, si se pot folosi de avantajul de a sari peste alte piese.

Regina
Regina este, fara indoiala, cea mai puternica piesa de pe tabla. Poate muta oricate patrate in orice directie (pe linii, sau pe diagonale) pana intalneste o alta piesa. Regina este atat de puternica, incat se considera ca este mai valoroasa decat o combinatie de oricare alte trei piese.

Regele
Desi regele nu este cea mai puternica piesa de pe tabla, ea este cea mai importanta, pentru ca o data ce este capturat, jocul este pierdut. Dupa cum se poate vedea si in figura, regele poate muta o patratica in oricare directoei. Exista doar o restrictie - nu poate muta intr-o pozitie unde ar putea fi capturat de o piesa a adversarului. Datorita acestei reguli, cei doi regi nu pot sta niciodata unul langa celalalt, si nici nu se pot captura. Pierderea lui inseamna pierderea jocului.

Rocada
Rocada este o mutare defensiva speciala. Este singura mutare care permite deplasarea a mai mult de o piesa in acelasi timp. Cerinte: * Intre Turn si rege nu trebuie sa se afle nici o alta piesa. * Nici Turnul si nici Regele nu trebuie sa se mai fi mutat inainte de rocada. * Nici unul dintre patratele in care se afla regele, prin care trece regele, sau in care ajunge regele nu trebuie sa fie controlate de o piesa a adversarului. Regele se muta doua patrate catre turnul cu care intentioneaza sa faca rocada. Turnul se muta in patratul prin care a trecut regele.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu